Milton

Milton

måndag 29 februari 2016

Villa Arezelius...


Från ingenstans så har nya tankar och idéer kommit upp denna helg. Vi ska bygga eget, till 99%. 
Japp! Christian kom hem från jobbet i fredags och hade fått iden av en kollega. "Varför bygger ni inte ett modulhus, mycket av det kan ni ju göra själva". 
Ja så klart vi kan! Vi har ju Christian och sedan hans pappa Janne som dessutom både ritar hur och är kvalitetsansvarig och har byggt hur i många år. 
Om det är något vi ska göra så är det ju att bygga vårat drömhus! 
Vi ska ju bo i stugan - billigt, så då kan vi leja bort de stora delarna av bygger och sedan ro iland det med hjälpa av släkt och kompetenshjälp. 
Det som är mest fantastiskt är att vi kan komma undan strax under 2 mille (klart) om vi bygger i Hallsberg. 
Ja ni hörde rätt, Marika ska bli bondjänta, haha! Nä riktigt så illa är det faktiskt inte. Jag har ändrat mig på många plan och det som är viktigare för mig nu än stadens puls är min familj och Milton. Örebro ligger ju 2,5 mil ifrån Hallsberg så där är man ju ändå på ett kick ;)

Vi kan istället för att köpa ett äldre hus med renoveringsbehov bygga ett hus med detaljer från tidigt 1900-tal. Åååååh vad jag har idéer! Dessutom blir det helt nytt och vi får lägga planeringen helt själva. Like a dream come true? Oh yeh!

Vad sägs om punchveranda, trägolv, öppen spis, spröjs och glasveranda, för att bara nämnda några detaljer.

Janne ringde igår och berättade att Hallsbergs kommun har kvar en hörntomt på 1700kvm i ett område som jag körde förbi förra veckan som jag gillade läget på. Så idag ska jag ta och ringa kommunen och lägga en intresseanmälan. 


Igår kväll satt vi i ett par timmar och försökte rita en planlösning, inte det  lättaste! Men vi har utgått ifrån att vi inte vill ha för öppen planlösning, vi gillar inte riktigt det. Men vardagsrummet kan ändå bli lite öppet mot gången mot hallen. 
Gästtoa och gäst/arbetsrum på nederplan, tvättstugan bakom köket och en köksö för matlagning. 
Ska dock bli kul och höra vad svärfar säger om denna skiss:)

Ja, detta är ju lite så som vi jobbar jag och Christian. Först inte alls en tanke på att bygga eget och sedan när iden har börjat gro så är det den mest självklara tanken någonsin!

1 kommentar:

  1. Vad kul! Då blir vi grannar. Vi bor på Havrevägen :-)

    SvaraRadera